Iskolakert projekt
2022-2025
a Csontváry Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában
A 21. században megváltoztak az emberi, fogyasztói szokások, ezért tarjuk fontosnak az iskolakerten keresztül iránymutatást adjunk diákjainknak és rajtuk keresztül szűkebb és tágabb környezetüknek is. Tanulóinknak meg szeretnénk mutatni, hogy a feltört ugarból hogyan lehet a mindennapi életet segítő és környezetvédelmi szempontok alapján is megművelt iskolakertet, házi kertet kialakítani. A megtermelt zöldségek, gyümölcsök mellett fontosnak tartjuk, hogy a feldolgozással, akár a kereskedelemmel is megismertessük a gyerekeket, megmaradt vagy emberi fogyasztásra már nem alkalmas terményeket fel lehetne ajánlani a lakóhelyen megtalálható állatokkal foglalkozó gazdáknak. Ezáltal, olyan ismereteket nyújthatunk a tanulóknak, amelyek segítik őket az élhető élethez és a felnőtté válásuk során is.
Az iskolások körében nagyon ritka az a gyerek, aki besegít a szüleinek, nagyszüleinek a háztáji állatok gondozásába vagy a kertművelésbe. A falvak elvárosiasodtak, átvették az ottani fogyasztói viselkedésmintákat, ezért megváltozott a kert fogalma, a kertművelés hagyománya feledésbe merült. Nem ismerik a kertművelés fogalmait, a termények biológiai ciklusait, egymásutániságát (vetésforgó), a mezőgazdasági feladatokat, nem tudják melyik munka mit követ, mely része fogyasztható a növényeknek. Fontos, hogy fenntartható tudást kapjanak a diákok.
Az iskolánk Pedagógiai programja tartalmazza az iskolakertművelést.
Oktatási célok:
- a tantárgyak és a kerti munka közötti összefüggésekre rávilágítani (matematika, irodalom, természetismeret, fizika, kémia, rajz, ének, technika, testnevelés)
- az elméleti tudást gyakorlati tapasztalatokkal megerősíteni (elemzésekkel, felismerésekkel alátámasztva, ok-okozati összefüggések, körforgás, saját megfigyelések, mérések, fenntarthatóság)
- az iskolakert folyamatos működtetésével a tanulók személyiségfejlesztése
Nevelési célok: - általános műveltség bővítése - kreativitás, esztétikai érzék fejlesztése - egészséges életmódra nevelés - a környezet és a természet iránti viszony formálása
|
|
|
Az első évben a föld megművelése, egyszerű alapvető zöldségek, gyümölcsök megtermelését tűzzük ki célul. Míg a következő évben a feldolgozás, tartósítás, esetlegesen a kereskedelem a cél. A harmadik évben az otthoni konyhai felhasználás minél szélesebb formáit kívánjuk megismertetni.
Jelenleg is rendelkezünk iskolakerttel, amelyhez tartozik egy nagy területen elhelyezkedő gyümölcsös, melyek közül már néhány kiöregedett, egy veteményeskert, és az iskola területén több helyen is található virágoskert. Az idei veteményezésnek későn álltunk neki (az időjárás miatt), 4-5 féle zöldségmagot vetettünk, sajnos nagyon kevés kelt ki. A retektermésünk elég jó lett, a gyerekek nagy örömmel fogyasztották. A virágok ültetését is nagyon élvezték.
Első lépés: az iskola pályáján túl a füves és néhány elagott fával rendelkező területét tesszük rendbe, kiszáradt ágak levágásra kerülnek, kijelölt ugarterület feltörésre kerül. E tevékenység során a szülőket bevonjuk, egyrészt a gépi földmunkavégzés, másrész a fakivágás területén. A gyermekek elvégzik a feltört terület gaztalanítását, a komposztálógödör kialakítását és az ágyások kijelölését. A kert szélének kijelölésekor nem mesterséges kerítést, hanem természetes védősávot alakítunk ki bodzafák ültetésével. Balesetvédelem eszközhasználatra, védőruházat használatra. Ágyások kijelölése, csíráztatás, palántázás, ültetés, gazolás, kártevővédelem, betakarítás.
A második évben már nagyobb hangsúlyt fektetnék a termesztett növények, zöldségek feldolgozása, tárolása, fogyasztásra alkalmassá tételére. Nagyon fontos, hogy az elméleti alapokat a jól kidolgozott és tapasztalatokkal bíró intézményektől továbbképzés formájában átvegyük, annak alkalmazásához időrendi tervet és arra alkalmas segítőket bevonva a tanév során végre hajtsuk. Fontos az is, hogy a nem vegetációs időszakra tegyük az elméleti foglalkozásokat. Nem elhanyagolható szempont az eszköz és védőruha karbantartása is, szintén az imént említett időszakra, de minden használat után is fontos. További fontos szempont a csoportdinamikák felmérése a megfelelő munkamegosztás és a hatékonyabb termelés érdekében. Erre alapozva lehet kijelölni a tervezés során a munkafázisokat, annak felelőseit, végrehajtóit. E tekintetben rugalmas tervezés szükséges, hiszen a végrehajtás során napi személyi változások is előfordulhatnak (betegség, távozás…). Fontosnak tartjuk a családi háttér bevonását, mert az otthoni megerősítés az egyik olyan sarkalatos pont, amely a későbbi feladatok elvégzését segíti. Ennek érdekében első körben személyes találkozót kezdeményezünk az érintett szülőkkel, internetalapú kommunikációs csatornát hozunk létre. Részben a tájékoztatás, részben pedig a dokumentálás érdekében. Ezen a csatornán nem csak a pedagógusok és a szülők, hanem a gyerekek is kommunikálhatnak. Év közbeni bejegyzéseik tanév végére komoly fényképes beszámolóvá válhatnak.
Harmadik év:
Tapasztalatok összegzésére és átadására fókuszál az előzőn évek munkafázisainak elvégzése mellett. Mivel az iskola élő organizmus, ezért a tapasztalt diákok kooperatív munkával átadják tudásukat (pedagógus irányítása mellett) az újonnan belépő tanulócsoportok számára. A tevékenység megismételt részei a tervezés, a megismételt munkák és megismételt képzések. Új elemként jelenik meg a kooperatív tudásátadás a gyermekek között és a felhasználáson túl a felesleg értékesítése, piackutatás. Szintén új elem lehet az eszközök karbantartásán túl új ezközök beszerzése, balesetvédelem. A mezőgazdasági hagyományok és azok gyűjtése feldolgozása és bemutatása az iskolai és szélesebb kör számára. Betakarítási ünnepségekre, kenyérszentelés, szüret, aratás. A termesztett zöldégek, gyümölcsök felhasználása a helyi menzán is lehetséges, az emberi fogyasztásra már nem alkalmas, de háziállatoknak meg megfelelő terményeket a helyi lakóknak adományozni.
Iskolakerti témanap címe:
Tavaszi kertÉSZkedés
Tervezett időpont:
- március - április
A témanap célja, legfőbb üzenete a gyerekek számára:
A témanap célja, hogy a gyerekeket közelebb hozzuk a kertészkedéshez (gazolás, ültetés, csíráztatás), az egészséges életmódra nevelés, csapatmunka, fontos, hogy megismerjék a zöldségeket, gyümölcsöket, fűszer- és gyógynövényeket, a fenntartható fejlődés szolgálata.
Várt eredmények:
Motivált és némi szakmai tudással felvértezett tanulóifjúság, aki saját munkájának eredményeit képes örömmel, tudatosan felhasználni, illetve fogyasztani.
A témanapon elkészült ételek, italok elfogyasztásával zárul a program.
Osztály |
Helyszín |
Feladat |
Szükséges eszközök |
Kapcsolódás más osztályokkal |
1. |
tanterem, iskolakert
|
Játékos feladatok: zöldségek, gyümölcsök képeinek párosítása belőlük készült ételekkel. Versenygazolás: adott terület minél tisztább kigazolása. Nem az idő, hanem a minőség a fontos. |
Feladatlap, ceruzák, védőkesztyű |
2.,3.,4. |
2.
|
iskolakert
|
Gazolás, veteményezés, locsolás Versenygazolás: adott terület minél tisztább kigazolása. Nem az idő, hanem a minőség a fontos. |
Védőkesztyű, kerti (kis)kapa, magok, öntözőkanna
|
1.,3.,4. |
3. |
iskolakert
|
Gazolás, veteményezés, locsolás Versenygazolás: adott terület minél tisztább kigazolása. Nem az idő, hanem a minőség a fontos. Receptíró verseny (3.-8. o.)
|
Védőkesztyű, öntözőkanna, magok (kis)kapa |
1.,2.,4. |
4. |
iskolakert, tanterem
|
A saját osztály ágyásának kijelölése, kapálás, komposztálás (kigyomlált gazok) Versenygazolás: adott terület minél tisztább kigazolása. Nem az idő, hanem a minőség a fontos. Receptíró verseny (3.-8. o.) Pillangó, madáritató készítése agyagból, amit az iskolában ki is tudunk égetni. |
Bambusz, ágas, nyesedékek, védőkesztyű, agyag |
1.,2.,3. |
5. |
iskolakert, osztályterem
|
A saját osztály ágyásának kijelölése, kapálás, komposztálás (kigyomlált gazok) Veteményestáblák tervezése, elkészítése, saját kertrészlet elnevezése, jelölőtábla készítése. Receptíró verseny (3.-8. o.) |
Bambusz, ágak, fatábla, festék |
1.,2.,3.,4.,6.,7.,8. |
6.
|
iskolakert, osztályterem |
A saját osztály ágyásának kijelölése, kapálás. Növényfelismerő feladatok. Bekötött szemmel ki ismer fel több zöldséget, gyümölcsöt? Ezekből zöldég illetve gyümölcssaláta készítése. Receptíró verseny (3.-8. o.)
|
Bambusz, ágak, feladatlapok, zöldségek, gyümölcsök, kés, tálak, fűszerek. |
1.,2.,3.,4.,5.,7.,8. |
7.
|
iskolakert, osztályterem |
Ásás, komposztgödör kialakítása. Bodzaszörp készítése. Receptíró verseny (3.-8. o.)
|
Ásók, védőkesztyűk, bodzavirág, citrom, cukor, citromfű, üvegek |
1.,2.,3.,4.,5.,6.,8. |
8.
|
iskolakert, osztályterem, informatika terem |
Ágyások kijelölése, veteményes táblák készítése. Feladatlapok készítése (más osztályok számára). Receptíró verseny (3.-8. o.)
|
Kapa, védőkesztyű, bambusz, ágak, festék, fatáblák, laptopok, lap. |
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7. |